Virtual Learning Environments (VLE), applied pedagogy, student satisfaction and academic performance at the Faculty of Economics and Business of the Universidad del Norte, Itá Branch

Authors

  • Dra. Idalia Rumich Universidad Politécnica y Artística del Paraguay
  • Dra. Valentina Canese Facultad de Filosofía, UNA
  • Mag. Rafael Eliodoro Aquino Palma Universidad Iberoamericana (UNIBE)

Keywords:

correlation, pedagogy, student satisfaction, virtual learning environments, academic performance

Abstract

Virtual learning environments in Higher Education comprise a space where teachers and students interact with each other, creating a learning environment aimed at acquiring the expected knowledge. This paper presents the results of a study carried out at the Faculty of Economics and Business, Itá Branch of the Universidad del Norte, carried out during the first semester of 2021. Through the general objective, we sought to analyze the correlation between student satisfaction before applied pedagogy in virtual learning environments (VLE) and academic performance. A mixed approach was applied, in which the quantitative approach stood out, being in this case the research of the QUAN-qualitative type. To carry out this study, a sample of 184 students was taken. All data collection was carried out through documentary and bibliographic analysis, survey and interview. The research was of the correlational
type, and the objectives were fully achieved, demonstrating that the teaching-learning process mediated by VLE fostered an exchange of knowledge between the university and its students. Thus, the existing correlation between student satisfaction, pedagogy, virtual learning environments and academic performance in the Faculty of Economics and Business of the Universidad del Norte, Filial Itá, in the first semester of the 2021 period, was also demonstrated. thus the hypothesis raised, demonstrating
that there is a positive correlation between student satisfaction, the use of VLE and academic performance.

Author Biographies

Dra. Idalia Rumich, Universidad Politécnica y Artística del Paraguay

Licenciada en Turismo y Hotelería. Especialista en:  Didáctica Universitaria. Metodología de la Investigación Científica y Evaluación de la Calidad en la Educación Superior. Magíster en Gestión de la Educación. Diplomada en Gestión Ambiental en la Construcción, y en Tutela del Patrimonio Cultural. Doctora en Educación. Coordinadora de Gestión de Calidad en la Universidad Politécnica y Artística del Paraguay - UPAP Filial San Lorenzo.

Dra. Valentina Canese, Facultad de Filosofía, UNA

Doctora (Ph.D.) en Currículo e Instrucción, por la Universidad Estatal de Arizona, USA. Recibió la Licenciatura en Lengua Inglesa en el ISL, UNA y el título de Magíster en Educación en la Universidad Estatal de San Diego, USA. Actualmente es directora del Instituto Superior de Lenguas de la Facultad de Filosofía en la Universidad Nacional de Asunción, donde ejerce la docencia en grado y postgrado. También es docente en la Facultad de Ciencias Exactas y Naturales, UNA y en la Facultad de Postgrado de la Universidad del Norte. Es investigadora categorizada en el Programa Nacional de Incentivo a los Investigadores (PRONII) y editora de las revistas científicas “Ñemityra” Revista Multilingüe de Lengua, Sociedad y Educación, y de la Revista Paraguaya de Educación a Distancia (REPED).

Mag. Rafael Eliodoro Aquino Palma, Universidad Iberoamericana (UNIBE)

Licenciado en Estadística (UNA Paraguay); Especialista en Estadística en proceso de Maestría (UNA Paraguay); Especialista en Población y Desarrollo (UNA- ADEPO Paraguay); Especialista en Análisis Demográfico (UNA - ADEPO Paraguay); Master en Dirección Logística y Operaciones (Tech Universidad Tecnológica -México). Se desempeña como Jefe del Departamento de Actualización de Directorio y Censo Económico - Instituto Nacional de Estadística (INE). Docente de grado con 22 años de experiencia. Docente de Post Grado con 4 años de experiencia – Universidad Iberoamericana (UNIBE)

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Published

2023-07-04

How to Cite

Rumich, I. ., Canese, V. ., & Aquino, R. (2023). Virtual Learning Environments (VLE), applied pedagogy, student satisfaction and academic performance at the Faculty of Economics and Business of the Universidad del Norte, Itá Branch. Scientific Journal OMNES, 5(1), 30–48. Retrieved from https://espanha.columbia.edu.py/investigacion/ojs/index.php/OMNESUCPY/article/view/86