Challenges and opportunities: comparison between rural and urban education in Paraguay. A look from the pandemic to the present

Authors

  • Mag. Rossana Barría Domínguez Universidad del Norte, Paraguay
  • Mag. Elvira Giménez Rolón Universidad del Norte, Paraguay
  • Mag. Claudelina Jara Salinas Universidad del Norte, Paraguay
  • Mag. Catalina Samaniego Núñez Universidad del Norte, Paraguay

Keywords:

Rural education, Urban education, Challenges, Opportunities, Paraguay

Abstract

The COVID-19 pandemic exposed and intensified disparities between rural and urban education in Paraguay. This article presents a descriptive review of scientific literature addressing the challenges and opportunities faced by the educational system from the beginning of the health crisis to the present. Although rural areas were the most affected, innovative responses such as digital tools and hybrid strategies emerged. The study emphasizes the need to build a more inclusive and equitable educational model that ensures quality learning for all students, regardless of their geographic location.

References

Abreu, J. (2020). Tiempos de coronavirus: La educación en línea como respuesta a la crisis. Daena: International Journal of Good Conscience, 15(1), 1–15. https://www.spentamexico.org/v15-n1/A1.15(1)1-15.pdf

Acosta, M., & Gauto, M. (2021). Impacto de la pandemia en la educación en Paraguay: Desafíos y oportunidades. Revista de Educación y Sociedad, 12(1), 45–60.

Baena, S., López, J., & García, O. (2020). La intervención docente en educación física durante el periodo de cuarentena por COVID-19. Teaching Intervention in Physical Education during Quarantine for COVID-19, 39. https://www.retos.org

Banco Interamericano de Desarrollo (BID). (2022). Migración y educación. Desafíos y oportunidades. Portal del BID.

Bravo, R. (2020). La Declaración PRISMA 2020: Una guía actualizada para la publicación de revisiones sistemáticas.

Bruner, J. S. (1996). The culture of education. Harvard University Press.

Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos (DGEEC). (2022). Resultados del censo nacional de población y vivienda 2022. https://www.dgeec.gov.py

Fundación Paraguaya. (n.d.). Innovando para eliminar la pobreza. https://www.fundacionparaguaya.org.py

Gaona, M., Duarte de Krummel, M., & Ruiz Díaz, D. (2022). La pandemia COVID-19 y sus implicancias en los procesos educativos: Percepción de estudiantes y docentes sobre la educación media en instituciones de gestión oficial del país. Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 18(2), 195–218. https://doi.org/10.18004/riics.2022.diciembre.195

García Aretio, L. (2020). COVID-19 y educación a distancia digital: Preconfinamiento, confinamiento y posconfinamiento. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 24(1). https://doi.org/10.5944/ried.24.1.28080

Hurtado Nuñez, R., Porras Durand, L., & Hurtado Nuñez, M. (2022). Educación virtual en tiempos del COVID-19, brechas y oportunidades: Una revisión sistemática. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 662–684. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3117

Instituto Nacional de Estadística. (2022). Portal del Instituto Nacional de Estadística de Paraguay. https://www.ine.gov.py

Jiménez-Rogel, J. P., & Campoverde-Moscol, A. I. (2024). Desafíos y perspectivas de la educación rural: Acceso, permanencia y proyección profesional de los estudiantes. MQRInvestigar, 8(2), 3242–3259. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.2.2024.3242-3259

Martínez Tessore, S. (2021). Brechas digitales y derecho a la educación durante la pandemia por COVID-19 en América Latina. Revista Latinoamericana de Educación, 56, 1–15. https://doi.org/10.35362/rle56.1

Mazzotta, M. (2020). Desigualdades en el acceso a educación en Paraguay: Una mirada desde el campo. Educación y Desarrollo, 5(2), 31–47.

Mereles, J. I., & Canese, V. (2022). Dificultades docentes durante la educación remota en Paraguay. Revista científica en ciencias sociales, 4(1), 8–22.

Ministerio de Educación y Ciencias (MEC). (2022). Informe de avances y desafíos en la educación en Paraguay: Análisis de los resultados del censo 2022. https://www.mec.gov.py

Montiel Fonseca, M., & Arrúa, M. (2022). De la presencialidad a la virtualidad. Impacto de la pandemia de COVID-19 en la educación superior en Paraguay. Revista de Ciencias Sociales, 18(2), 45–60. https://doi.org/10.18004/rcs.2022.18.2.45

Organización de Estados Iberoamericanos (OEI). (2011). Metas educativas 2021. OEI.

Ortiz, L. (2015). Desigualdades educativas en Paraguay: Factores asociados a la inequidad en el acceso, la retención y el aprendizaje escolar. III Seminario Internacional Desigualdad y Movilidad Social en América Latina, 13 al 15 de mayo de 2015, Bariloche, Argentina. En Memoria Académica. https://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/trab_eventos/ev.9388/ev.9388.pdf

Ortíz Sandoval, L. Educación y desigualdad: Las clases desfavorecidas ante el sistema educativo paraguayo. CEADUC.

Oyarce Mariñas, V. A., Silva Orosco, L., & Abanto Yóplac, S. A. (2022). Brecha digital y educación virtual en instituciones educativas rurales. LATAM. Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 3(2), 534–546. https://doi.org/10.56712/latam.v3i2.116

Servín, L. (2022). Innovaciones educativas en contextos rurales: Lecciones post-pandemia en Paraguay. Journal of Pedagogy and Innovation, 8(3), 199–215.

RDN. (2024). Paraguay: Entre los países con peor desempeño educativo. https://www.rdn.com.py/2024/03/08/paraguay-entre-los-paises-con-peor-desempeno-educativo/

TV Rupive. (2020). Listas de reproducción. YouTube. https://www.youtube.com/@tvrupivecanaleducativomecp6905/playlists

Wang, H. (2020). Revisando la brecha digital en la enseñanza en línea: Un análisis de las diferencias entre zonas urbanas y rurales en el aprendizaje en línea entre estudiantes de secundaria. Open Journal of Social Sciences, 10, 34–50. https://doi.org/10.4236/jss.2022.1011004

Villamayor, L. E. (2022). Brecha digital y el acceso a internet en el Paraguay como derecho fundamental en tiempos de COVID-19. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6), 13690–13699. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i6.4360

Published

2025-09-01

How to Cite

Barría Domínguez, M. R. ., Giménez Rolón, M. E. ., Jara Salinas, M. C. ., & Samaniego Núñez, M. C. . (2025). Challenges and opportunities: comparison between rural and urban education in Paraguay. A look from the pandemic to the present. Scientific Journal OMNES, 7(1), 64–79. Retrieved from https://espanha.columbia.edu.py/investigacion/ojs/index.php/OMNESUCPY/article/view/99