This is an outdated version published on 2025-09-26. Read the most recent version.

Covid-19 and its impact on architectural teaching: innovative models in the crisis

Authors

  • Dr. Luis Emilio Barrios Sanabria Universidad Columbia del Paraguay

Keywords:

Educational innovation in virtuality, Contexts of educational crisis, Interconnectivity, Professional competences of teachers, University education in the 21st century

Abstract

This study analyzes the educational innovation strategies implemented in the Architecture program at Columbia University in Paraguay during the COVID-19 pandemic (2020-2022), a period that forced the transition from in-person to virtual teaching. Using an interpretive, exploratory, and descriptive approach, a mixed-method case study design was adopted. Semi-structured surveys of faculty and students, interviews with administrators, and a focus group with faculty of different ages and backgrounds were used. The main findings include pre-crisis measures that facilitated the transition, as well as proposals to sustain and expand these innovations: consolidating the use of virtual platforms to support in-person teaching, developing specific methodologies for hybrid learning, promoting ongoing teacher training, enhancing the remote use of BIM software, and incorporating emerging technologies such as 3D printing, parameterization, virtual reality holograms, and artificial intelligence for inclusive teaching adapted to the 21st century.

References

Área Moreira, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿Dónde estamos y a dónde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 9–26. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/20845

Arias-Arias, N. C., González-Guerrero, K., & Padilla-Beltrán, J. E. (2010). Educación a distancia y educación virtual: Una diferencia necesaria desde la perspectiva pedagógica y la formación del ser humano. Revista de Investigaciones UNAD, 9(3), 208–221.

https://www.researchgate.net/publication/318353491_Educacion_a_distancia_y_educacion_virtual_una_diferencia_necesaria_desde_la_perspectiva_pedagogica_y_la_formacion_del_ser_humano

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu.

Blanco-Guijarro, R., & Messina-Raimondi, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina. Convenio Andrés Bello - UNESCO. https://studylib.es/doc/1392385/estado-del-arte-sobre-las-innovaciones-educativas-en-am%C3%A9r

Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura, 1. Siglo XXI Editores. http://herzog.economia.unam.mx/lecturas/inae3/castellsm.pdf

Cebrían de la Serna, M. (2004). La enseñanza virtual para la innovación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/26152

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2017). Estado de banda ancha en América Latina y el Caribe (Boletín anual). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/1/S1800083_es.pdf

Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos (DGEEC). (2018). Encuesta Permanente de Hogares 2017: Principales resultados.

https://www.dgeec.gov.py/Publicaciones/resultados%20de%20la%20EPH/0.%20ASUNCION/2.%20Principales%20Resultados%202017.pdf

Dos Santos, F. M. (2012). Análisis de contenido: La visión de Laurence Bardin. Revista Electrónica de Educación, 6(1), 383–387. https://www.reveduc.ufscar.br

Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores.

López-Martín, R., Días, P., & Tiana, A. (2017). E-innovación en la educación superior. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(51), 9–18. https://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar51.pdf

Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO/Santillana.

Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura – Instituto de Desarrollo e Innovación Educativa (OEI-IDIE). (2013). Panorama de la innovación en los sistemas educativos iberoamericanos. https://www.oei.es/historico/valores2/Innovacion_en_sistemas_educativos.pdf

Pérez-Cabrera, M. J. (2018). Formación inicial e innovación docente del profesorado universitario: Dos dimensiones de una misma realidad. Instituto de Historia y Ciencias Sociales, Universidad de Valparaíso. https://historia.uv.cl/attachments/article/95/ARANCIBIA,%20CASTILLO%20y%20SALDA%C3%91A_Innovacion%20educativa_2018.pdf

Runge-Peña, A. K., & Muñoz-Gaviria, D. A. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(2), 75–96. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257005.pdf

Sequera-Buzarquis, M. (2020). La educación virtual y la infraestructura de internet en Paraguay. En Tecnología & Comunidad TE DIC: La educación en tiempos de Covid-19. Parte 1. https://www.tedic.org/la-educacion-virtual-y-la-infraestructura-de-internet-en-paraguay/

Zavala, V., Cuenca, R., & Córdova, G. (2005). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: Elementos para el debate. Ministerio de Educación – DINFOCAD, PROEDUCA-GTZ. https://www.researchgate.net/publication/39724213_Hacia_la_construccion_de_un_proceso_educativo_intercultural_elementos_para_el_debate

Published

2025-09-01 — Updated on 2025-09-26

Versions

How to Cite

Barrios Sanabria, D. L. E. . (2025). Covid-19 and its impact on architectural teaching: innovative models in the crisis. Scientific Journal OMNES, 7(1), 6–35. Retrieved from https://espanha.columbia.edu.py/investigacion/ojs/index.php/OMNESUCPY/article/view/96 (Original work published September 1, 2025)

Most read articles by the same author(s)