Covid-19 and its impact on architectural teaching: innovative models in the crisis
Keywords:
Educational innovation in virtuality, Contexts of educational crisis, Interconnectivity, Professional competences of teachers, University education in the 21st centuryAbstract
This study analyzes the educational innovation strategies implemented in the Architecture program at Columbia University in Paraguay during the COVID-19 pandemic (2020-2022), a period that forced the transition from in-person to virtual teaching. Using an interpretive, exploratory, and descriptive approach, a mixed-method case study design was adopted. Semi-structured surveys of faculty and students, interviews with administrators, and a focus group with faculty of different ages and backgrounds were used. The main findings include pre-crisis measures that facilitated the transition, as well as proposals to sustain and expand these innovations: consolidating the use of virtual platforms to support in-person teaching, developing specific methodologies for hybrid learning, promoting ongoing teacher training, enhancing the remote use of BIM software, and incorporating emerging technologies such as 3D printing, parameterization, virtual reality holograms, and artificial intelligence for inclusive teaching adapted to the 21st century.
References
Área Moreira, M. (2018). Hacia la universidad digital: ¿Dónde estamos y a dónde vamos? RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 9–26. https://revistas.uned.es/index.php/ried/article/view/20845
Arias-Arias, N. C., González-Guerrero, K., & Padilla-Beltrán, J. E. (2010). Educación a distancia y educación virtual: Una diferencia necesaria desde la perspectiva pedagógica y la formación del ser humano. Revista de Investigaciones UNAD, 9(3), 208–221.
Berger, P. L., & Luckmann, T. (1968). La construcción social de la realidad. Amorrortu.
Blanco-Guijarro, R., & Messina-Raimondi, G. (2000). Estado del arte sobre las innovaciones educativas en América Latina. Convenio Andrés Bello - UNESCO. https://studylib.es/doc/1392385/estado-del-arte-sobre-las-innovaciones-educativas-en-am%C3%A9r
Castells, M. (1996). La era de la información. Economía, sociedad y cultura, 1. Siglo XXI Editores. http://herzog.economia.unam.mx/lecturas/inae3/castellsm.pdf
Cebrían de la Serna, M. (2004). La enseñanza virtual para la innovación universitaria. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 7. https://revistas.unav.edu/index.php/estudios-sobre-educacion/article/view/26152
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2017). Estado de banda ancha en América Latina y el Caribe (Boletín anual). https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/43365/1/S1800083_es.pdf
Dirección General de Estadística, Encuestas y Censos (DGEEC). (2018). Encuesta Permanente de Hogares 2017: Principales resultados.
Dos Santos, F. M. (2012). Análisis de contenido: La visión de Laurence Bardin. Revista Electrónica de Educación, 6(1), 383–387. https://www.reveduc.ufscar.br
Hernández-Sampieri, R., Fernández-Collado, C., & Baptista-Lucio, M. del P. (2014). Metodología de la investigación (6.ª ed.). McGraw-Hill/Interamericana Editores.
López-Martín, R., Días, P., & Tiana, A. (2017). E-innovación en la educación superior. Comunicar: Revista científica iberoamericana de comunicación y educación, 25(51), 9–18. https://www.revistacomunicar.com/pdf/comunicar51.pdf
Morin, E. (1999). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. UNESCO/Santillana.
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura – Instituto de Desarrollo e Innovación Educativa (OEI-IDIE). (2013). Panorama de la innovación en los sistemas educativos iberoamericanos. https://www.oei.es/historico/valores2/Innovacion_en_sistemas_educativos.pdf
Pérez-Cabrera, M. J. (2018). Formación inicial e innovación docente del profesorado universitario: Dos dimensiones de una misma realidad. Instituto de Historia y Ciencias Sociales, Universidad de Valparaíso. https://historia.uv.cl/attachments/article/95/ARANCIBIA,%20CASTILLO%20y%20SALDA%C3%91A_Innovacion%20educativa_2018.pdf
Runge-Peña, A. K., & Muñoz-Gaviria, D. A. (2012). Pedagogía y praxis (práctica) educativa o educación. De nuevo: una diferencia necesaria. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (Colombia), 8(2), 75–96. https://www.redalyc.org/pdf/1341/134129257005.pdf
Sequera-Buzarquis, M. (2020). La educación virtual y la infraestructura de internet en Paraguay. En Tecnología & Comunidad TE DIC: La educación en tiempos de Covid-19. Parte 1. https://www.tedic.org/la-educacion-virtual-y-la-infraestructura-de-internet-en-paraguay/
Zavala, V., Cuenca, R., & Córdova, G. (2005). Hacia la construcción de un proceso educativo intercultural: Elementos para el debate. Ministerio de Educación – DINFOCAD, PROEDUCA-GTZ. https://www.researchgate.net/publication/39724213_Hacia_la_construccion_de_un_proceso_educativo_intercultural_elementos_para_el_debate
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-26 (3)
- 2025-09-26 (2)
- 2025-09-01 (1)
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The Editorial Committee of the Journal reserves the right to introduce formal modifications necessary to adapt the text to the publication standards, for this reason, the digital version of the article presented must be modifiable.
Once published, the printing and reproduction rights belong to the Publisher. It is optional for the Editor to allow the reproduction of the article. In this way, it works with the Creative Commons 4.0 license, which deals with non-commercial recognition, share alike.